piątek, 22 lipca 2011

Przetwory 2011: czereśnie, wiśnie i odrobina procentów.

Czas goni, drewna przybywa. Pozwoleń nie. Na szczęście owoce w przeciwieństwie do gminnych władz są terminowe. Dojrzewają jak zapowiedziano. Czasem się zastanawiam, czemu inne przepisy nie działają tak jak kulinarne. Wszystko się wlecze i przeciąga, choć przecież podany jest czas. Robię przetwory i przeklinam wójta, a w głowie zaczyna mi świtać magiczne słowo: samowola. Dziś pokaże wam moje czereśnie i wiśniowy akcent. Jestem bardzo zadowolona z tych wyrobów i na pewno będę je powtarzać za rok i za rok, dopóki starczy miejsca w piwnicy.

Czereśnie w pomarańczowej konfiturze
J.Farrow

Odkrycie tego roku. Pyszne, co prawda dość słodkie, ale warte grzechu. Ciemne, nadal jędrne owoce w gęstym, aromatycznym syropie. Syrop nie zastyga całkiem i tak ma być! Już wyobrażam sobie je na lodach z dodatkiem matchy, z waniliową panaacottą ... Nie miałam Cointreau, użyłam włoskiego likieru pomarańczowego. Zamiast zwykłego cukru dałam jasny muscavado, nieco mniej około 500g. Gotowałam nieco dłużej bo około 70 minut, głównie dlatego, że czereśnie puściły bardzo dużo soku. Otrzymałam trzy słoiczki i trochę na spróbowanie.

-1kg ciemnych czereśni ( waga po wydrylowaniu)
-700g cukru
-sok z 2 pomarańczy
-sok z 1 cytryny
-6 łyżek Cointreau

Czereśnie wrzucamy do garnka, dodajemy cukier, oba soki i powoli podgrzewamy, aż cukier się rozpuści. Dodajemy likier i doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień i gotujemy 40 minut. Zostawiamy na 20 minut i przekładamy do czystych słoiczków.

Czereśnie w porzeczkowo-miodowej zalewie
H.Szymanderska

Oryginalnie przepis nazywa czereśnie w porzeczkowej galaretce. Mi już któryś rok z rzędu galaretka nie zastygła, ale przetwór bardzo mi smakuje, więc się nie zżymam, tylko robię. Dobre jako dodatek do gęstego jogurtu lub same do wyjadania łyżeczką.

-1kg czereśni
-500g porzeczek
-1 szklanka cukru
-1/2 szklanki miodu
-szczypta cynamonu i mielonych goździków

Owoce wydrylować, oddzielić od ogonków. Porzeczki zmiksować, dodać do nich, cukier, miód i przyprawy zagotować. Przetrzeć całość przez sito, wlać do garnka. Wrzucić czereśnie i gotować około 10 minut. Wlać do słoików i spasteryzować krótko.

Wódka czereśniowo-migdałowa
modyfikacja J.Farrow
Póki co dojrzewa, pierwsza inspekcja organoleptyczna ujawniła słodki wiśniowy napój z procentem o mocnej migdałowej nucie. Zapowiada się dobrze.
W kolejnej odsłonie: morele w nowym wcieleniu.

-50g blanszowanych i posiekanych migdałów
-300g drylowanych wiśni
-75g cukru białego
-300ml dobrej wódki

Wszystkie składniki wkładamy do słoja i stawiamy na słońcu na 3 dni, potrząsamy słojem, by cukier się rozpuścił. Potem chowamy na 3 miesiące w chłodne, ciemne miejsce. Odcedzamy i pijemy z lodem. Owoce i migdały można użyć do deserów.

Niebawem: morele. Nastawiłam też tradycyjną wiśniówkę, ale przepis pewnie każdy zna. A jak nie zapraszam do Ptasi, choć wolę z owocem tym metodę: najpierw alkohol, pisała o tym z kolei Basia, bodajże przy sosnówce. A wiśniówka to mój ulubiony alkohol, choć wielbicielka tychże nie jestem.

5 komentarzy:

  1. cudowne:) te wszystkie smaki i aromaty lata zamkniete w sloiczkach:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z procentami to ja bardzo,bardzo lubię.
    I gdybyś miała za dużo o taki słoiczek...

    OdpowiedzUsuń
  3. jakie cudowne przetwory!
    ech, wspaniałości.
    marzy mi się po jednym takim słoiku w spiżarni...

    OdpowiedzUsuń
  4. oooo, te przetwory bardzo fajne , te czereśnie jednak już u mnie maja za brzydką cenę (20zł i wzwyż za kilo) tak ,że sobie przepisy zapisze i wykorzystam w następnym roku , najbardziej mnie kusi ten pierwszy

    OdpowiedzUsuń
  5. Och ten z miodem muszę sprawdzić na sobie!

    OdpowiedzUsuń

Chętnie odpowiem na wszystkie pytania dotyczące składników i przepisów. Uwagi przyjmuję. Złośliwe oznaczam jako spam. Podobnie traktuje komentarze z linkiem typu zajrzyj do mnie, zapisz się do mnie, zapraszam na konkurs. Anonimie przedstaw się! Dziękuję za odwiedziny. Gospodarna narzeczona i czasem On i zawsze Ono.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin