poniedziałek, 8 czerwca 2009

Cynamonowy chleb. Jak korona

Przyznaję, że w pewnych kuchennych czynnościach lubię być wyręczana. Z zapałem odmierzam, mieszam, wyrabiam. Z radością formuję i nacinam. Gdy nadchodzi Ten moment, robię maślane oczy i mówię: "Proszę wrzuć mi chleb z łopaty do pieca".
"Jeśteś wspaniały zrobię ci koronę z chleba".
Chleb z rodzynkami i cynanomonem
Składniki:
-300g mąki pszennej chlebowej
-75g mąki żytniej chlebowej
-25g mąki pszennej razowej
-łyżeczka soli
-pół łyżeczki mielonego cynamonu
-150g żytniego zakwasu (białego)
-175g wody (według mnie można dać odrobinę więcej)
-3 łyżki oliwy
-1 łyżeczka świeżych drożdży (według obliczeń 4g)
-1 łyżka miodu
-200g rodzynek
W dużej misce mieszamy wszytkie mąki, cynamon. W drugiej misce ubijamy zakwas z wodą, oliwą, miodem, drożdżami i na końcu rodzynkami. Mieszamy zawartość obu misek, aż wszystkie składniki się połączą. Zostawiamy na 10 minut przykryte ściereczką. Wyrabamy krótko na stolnicy i ponownie odstawiamy na 10 minut. Znowu wyrabiamy chwilę, formujemy ulę i odstawiamy w ciepło do pierwszego wyrastania na godzinę. Po tym czasie wyjmujemy na oprószoną mąką stolnicę i formujemy okrągły bochenek, a następnie łokciem robimy w nim na środku dziurę. Następnie dłońmi formujemy wieniec tj. Powiększamy dziurę obracając bochenek wokół włąsnej osi. Przekładamy go na omączoną ściereczkę, której środek przeciągamy przez otwór. Sporo ścierki powinno wystawać górą, bo w trakcie rośnięcia otwór zarasta. Zostawiamy do wyrastania na 2 godziny. Piekarnik rozgrzewamy do 210 st. C. Chleb wyrzucamy na łopatę, nacinamy po okręgu. Pieczemy z parą 50 minut. Studzimy na kratce.

Chleb dość ciężki, smaczny, bardzo rodzynkowy. Przepis Dana Leparda.

3 komentarze:

  1. Ja raczej szukam chetnego na zagniatanie :) Cynamonowy chleb - to brzmi fantastycznie :) I pięknie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chcialam ten chleb zaproponowac kiedys do Weekendowej Piekarni. Strasznie mi sie spodobal jak zobaczylam go w ksiazce Leparda. Wyglada bardzo smacznie. Bardzo.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tak wygląda bardzo smacznie i tak sobie pomyślałam ,że może skusiłabyś się na gospodarzenie z jedna edycją
    weekendowej piekarni?

    OdpowiedzUsuń

Chętnie odpowiem na wszystkie pytania dotyczące składników i przepisów. Uwagi przyjmuję. Złośliwe oznaczam jako spam. Podobnie traktuje komentarze z linkiem typu zajrzyj do mnie, zapisz się do mnie, zapraszam na konkurs. Anonimie przedstaw się! Dziękuję za odwiedziny. Gospodarna narzeczona i czasem On i zawsze Ono.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin